Monday, December 3, 2018

BENTUK KEPIMPINAN BAGI MENGURUS GURU DI SEKOLAH

          Bentuk kepimpinan yang diamalkan oleh sekolah tersebut adalah kepimpinan demokratik. Kepimpinan demokratik merupakan suatu kepimpinan yang menggalakkan semua kakitangan melibatkan diri dalam sesebuah organisasi. Menurut Responden 1, kepimpinan demokratik ini merupakan kepimpinan yang sering kali digunapakai oleh banyak sekolah di Malaysia. Kepimpinan demokratik ini lebih bersifat bertimbang rasa dan lebih mendengar pandangan guru lain sebelum membuat keputusan. Pemimpin yang mengamalkan gaya kepimpinan demokrasi lebih memfokuskan kepada hubungan antara majikan dan pekerja dalam mencapai sesuatu matlamat ataupun objektif organisasi. Menurutnya lagi, mereka yang terlibat dalam perlaksanaan perubahan atau mereka yang mendapat kesan daripada perubahan itu diberi peluang untuk berbincang dan membuat keputusan. Misalnya, dalam perlaksanaan kurikulum baru di sekolah, pihak yang terlibat dengan perubahan itu ialah guru, dan pihak yang mendapat kesan daripada perubahan itu ialah pelajar . Mengikut cara kepimpinan demokrasi, kedua-dua pihak iaitu guru dan pelajar juga terlibat dalam perancangan, dan membuat keputusan tentang perlaksanaan kurikulum itu. Cara ini boleh menimbulkan semangat kesanggupan untuk bekerjasama dalam melaksanakan sesuatu program. Cara demikian dikatakan dapat memberi kepuasan kepada mereka. Menurut Responden 2 pula apabila ditanya tentang gaya kepimpinan demokratik, gaya kepimpinan demokratik ini dikatakan amat berkesan di samping bergantung kepada kawalan dan pengaruh yang diberikan kepada seseorang pemimpin oleh sesuatu situasi. Gaya kepimpinan paling efektif akan berubah ikut situasi, ini bermakna tiada satu gaya kepimpinan yang paling efektif. Dalam situasi di mana seorang pemimpin mempunyai kawalan dan pengaruh yang tinggi terhadap pemimpin berkenaan sesuatu tugas . Gaya kepimpinan ini amat disukai oleh para guru dan staf lain kerana ia lebih banyak berbincang atau membuat keputusan bersama-sama. Dengan ini akan menimbulkan suasana kondusif menyebabkan guru-guru dapat menumpukan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan tenang dan gembira serta semangat yang jitu demi memartabatkan lagi profesion perguruan. Guru juga berasa bebas semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di kelas kerana gaya pengajaran tidak perlu terikat dengan sukatan mata pelajaran sepenuhnya tetapi mengikut tahap atau kemampuan murid serta `mood`pembelajaran pada sesuatu masa . Sesi perbincangan juga dapat memberi kesempatan kepada guru-guru untuk mereka memberi ideaidea kepada pentadbir demi untuk memajukan lagi pendidikan di sesebuah sekolah. Perbincangan sebegini sebenarnya boleh mencetuskan lagi idea-idea yang difikirkan masing-masing serta membuat teguran yang positif tanpa merasa takut atau rendah diri terhadap rakan setugas yang lain dan pengetua sendiri. Hord (1986) telah mengatakan bahawa sebarang perubahan dan inovasi yang hendak dilaksanakan, perlulah dilakukan dengan cara yang bijaksana, beserta dengan usahasama antara pemimpin dengan rakan sejawatannya atau stafnya. Oleh yang demikian, kepimpinan merupakan tingkahlaku pemimpin bagi mencari jalan untuk melaksanakan sesuatu program atau tugasan, yang bertujuan untuk mencapai matlamat organisasi itu. Walau bagaimanapun kepimpinan pengetua yang berkesan bukanlah bererti kepimpinan yang berjaya mendorong stafnya membuat perubahan semata-mata, tetapi juga merupakan kepimpinan yang berjaya dalam menyelesaikan masalah secara bersama-sama.  

No comments:

Post a Comment

CARTA ORGANISASI SEKOLAH

          Di awal tahun persekolahan, antara perkara pertama yang akan dibincangkan dalam mesyuarat adalah berkaitan dengan jawatan dan car...