Karakter kepimpinan guru dalam kajian ini adalah lebih memfokuskan kepada
kepimpinan guru besar/pengetua dalam mentadbir sesebuah sekolah. Di sekolah,
pengetua/guru besar berperanan sebagai pemimpin pentadbiran dan pemimpin pengajaran.
Dalam menjalankan tugas sebagai pemimpin pentadbiran dan pengajaran, peranan pengetua /
guru besar menjalankan tugas seperti mengatur dan melaksanakan jadual waktu dan kalendar
sekolah, mengawai SPBT, surat menyurat, mengagih dan mengawasi kerja-kerja kerani,
mengumpul dan menyusun data, memastikan undang-undang dan peraturan sekolah dipatuhi
oleh pelajar, mengurus perbelanjaan sekolah, memastikan kemudahan dan harta benda sekolah
digunakan sebaiknya, dan menjalin hubungan antara sekolah dan pelbagai badan/awam di luar
(Zaidatul Akmaliah, 1991).
Menurut responden 2, pengetua merupakan orang yang utama di peringkat sekolah
untuk menyokong dan memastikan kejayaan pelaksanaan teras yang berkaitan di peringkat
sekolah. Kualiti kepimpinan yang tinggi adalah sangat diperlukan untuk mengurus dan
mentadbir sekolah bagi melahirkan generasi berkualiti. Pengetua haruslah berpandangan jauh,
proaktif dan berani melakukan perubahan demi kepentingan dan masa depan pelajar mengikut
perkembangan dan kesesuaian zaman, dan seterusnya membimbing dan berusaha untuk
melonjakkan pencapaianan sekolahnya ke peringkat yang lebih cemerlang. Dalam kajian yang
dijalankan oleh Fiedler, beliau merumuskan keberkesanan kepemimpinan tertakluk kepada
kesepadanan di antara dua variable iaitu gaya kepimpinan dan tahap sokongan persekitaran.
Tingkahlaku pemimpin mungkin digerakkan oleh tugasan ataupun perhubungan antaramanusia dan diperjelaskan dalam tiga dimensi kritikal iaitu,hubungan pemimpin-ahli, struktur
tugasan, dan kedudukan kuasa. Menurut Responden 2 lagi, pengetua perlu menjaga hubungan antara pemimpin dan
ahli yang baik bagi memperolehi kerjasama yang erat daripada guru-guru dan seluruh warga
sekolah. Apabila hubungan seseorang pengetua dan guru berada dalam keadaan baik, guru
akan berasa lebih mudah untuk menjalankan tugas dan meningkatkan motivasi guru untuk
mengajar murid-murid. Guru juga akan berusaha untuk mewujudkan suasana pembelajaran
yang kondusif di dalam kelas. Seterusnya, murid-murid juga akan berasa seronok untuk belajar
di dalam kelas yang kondusif bersama guru yang bersemangat dan inovatif.
Mengikut kajian Arfah (1994) yang dilakukan ke atas 85 orang guru dan 5 orang guru
besar sekolah rendah di Kedah didapati faktor-faktor motivasi yang tinggi dikalangan guru
ialah kesefahaman dengan pengetua, sokongan dari pengetua, persekitaran kerja yang sihat dan
hubungan baik dengan rakan sekerja. Oleh itu, hubungan interpersonal dengan pengetua dan rakan sejawat merupakan faktor motivasi yang tinggi di kalangan para guru. Pengetua perlu
sedar bahawa merekalah yang menentukan budaya persekitaran dan kecemerlangan sekolah.
Jika seseorang pemimpin diterima ahli, pemimpin akan berasa dirinya dihormati dan
diinspirasikan untuk memimpin ahli ke tahap lebih berkesan.
Dalam penentuan keberkesanan dan kejayaan sesebuah sekolah, kepimpinan guru
besarlah yang selalu dijadikan fokus utama oleh masyarakat. Kita tidak dapat melarikan diri
daripada hakikat bahawa ibubapa menaruhkan kepercayaan yang tinggi kepada sesebuah
sekolah jika mereka mempunyai kepercayaan yang tinggi pada kepimpinan guru besar. Selain
itu, guru besar juga perlu merancang dengan teliti struktur tugasan dalam organisasi di
sekolah. selain daripada menjaga hubungan pemimpin-ahli yang baik,
guru besar juga perlu menumpukan kepada aspek-aspek berkaitan dengan struktur tugasan
seperti penyusunan serta pembahagian tugas, penekanan terhadap pencapaian matlamat
sekolah, menghayati dan mengamalkan peraturan-peraturan atau arahan yang ditetapkan,
penghasilan berkualiti dan budaya kerja cemerlang. Ini bersesuaian dengan Hussien (1993)
yang berpandangan untuk menjadi pengetua yang mempunyai kepimpinan yang berkesan
perlulah menyatakan matlamat sekolah dengan jelas kepada semua guru, staf sokongan, ibu
bapa, masyarakat serta pelajar yang mempunyai kepentingan bersama.
Sebagai pemimpin, pengetua perlu memastikan segala pembahagian tugasan dilakukan
secara adil dan saksama tanpa ada rasa ketidakpuasan hati dari mana-mana pihak. Pengetua
perlu memahami masalah yang dihadapi oleh guru-guru mereka dan perlu memikirkan cara untuk mengatasi masalah tersebut dengan berhemah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
CARTA ORGANISASI SEKOLAH
Di awal tahun persekolahan, antara perkara pertama yang akan dibincangkan dalam mesyuarat adalah berkaitan dengan jawatan dan car...

-
Gaya kepimpinan Laissez-Faire atau gaya kepimpinan kebebasan merupakan satu corak yang memperlihatkan kurang penglibatan seseoran...
-
Di awal tahun persekolahan, antara perkara pertama yang akan dibincangkan dalam mesyuarat adalah berkaitan dengan jawatan dan car...
-
Bentuk kepimpinan yang diamalkan oleh sekolah tersebut adalah kepimpinan demokratik. Kepimpinan demokratik merupakan suatu kepimp...
No comments:
Post a Comment