Monday, December 3, 2018

KEPIMPINAN YANG BERKESAN DALAM SESEBUAH ORGANISASI

Kepimpinan mempunyai kaitan rapat dengan kuasa. Setiap ketua perlu memiliki perancangan sendiri yang mantap dan setiap ketua mempunyai kuasa dalam mengetuai hala tuju sesuatu kelompok. Justeru, tanpa seseorang ketua yang mengetuai carta organisasi, maka tidak akan sempurnalah organisasi tersebut. Gaya kepimpinan pula, antara lain, bergantung kepada sejauh mana seseorang pemimpin berperanan menentukan struktur tugas dan organisasi yang dipimpinnya. Gaya kepimpinan amat penting dalam mewujudkan kepuasan antara majikan dan pekerja. Dalam konteks pendidikan, Campbell (1983) menyatakan kepimpinan ialah satu proses bagi seorang pengetua mendapatkan kerjasama kakitangan ke arah penyempurnaan matlamat tertentu. Malah gaya kepimpinan yang berkesan, berupaya menyuntik hubungan mesra antara majikan dan pekerja dalam sesebuah organisasi. Ada beberapa gaya kepimpinan di antaranya adalah gaya kepimpinan autokratik. Gaya ini dikaitkan juga dengan berpusatkan tugas, berpusatkan pengeluaran, pencapaian matlamat, pengenalan struktur, Teori X dan juga kepimpinan paksaan. Pengetua/Guru Besar membuat keputusan seorang diri tanpa mengambilkira pendapat ahli lain dalam organisasi sekolah. Penglibatan guru-guru dalam membuat keputusan sangat sedikit. Walaupun pemimpin yang mengamalkan stail kepimpinan jenis ini dapat memastikan perlaksanaan tugas dengan sempurna, orang-orang bawahan yang diarahkan mungkin tidak mengetahui mengapa sesuatu itu dibuat (Ibrahim Mamat 1998). Ini akan menyebabkan semangat bekerja dan minat mereka lemah. Inisiatif dan kreativiti juga rendah. Walau pun begitu dalam keadaan kritis, stail tradisional adalah paling berkesan kerana keputusan yang tegas dan tepat diperlukan. Begitu juga situasi-situasi yang memerlukan kepakaran. Pengetua yang sepatutnya merupakan seorang pakar, mesti bersikap mengarah untuk membantu orang-orang bawahannya. Sementara itu, bagi gaya kepimpinan demokratik seseorang pengetua/guru besar memberi peluang kepada para guru untuk melibatkan diri secara langsung di dalam sistem pentadbiran organisasinya. Bukan itu sahaja, pengetua/guru besar yang mengamalkan gaya kepimpinan demokratik ini turut memberi peluang kepada setiap pekerjanya untuk memberi peluang kepada guru-guru lain untuk memberi pendapat dan pandangan sebelum sesuatu keputusan yang diambil. Kepimpinan demokratik ini lebih bersifat bertimbang rasa dan lebih mendengar pandangan guru lain sebelum membuat keputusan. Pengetua/guru besar yang mengamalkan gaya kepimpinan demokrasi lebih memfokuskan kepada hubungan antara pengetua dan pguru-guru dalam mencapai sesuatu matlamat ataupun objektif organisasi. Gaya kepimpinan seterusnya merupakan gaya kepimpinan transformasi. Bass (1990) menggambarkan pengetua yang mengamalkan kepimpinan transformasi ini sebagai memiliki prestasi dan keupayaan kepimpinan yang luar biasa. Mengikut Burns (1978) pemimpin yang mengamalkan ciri kepimpinan jenis ini juga melibatkan diri dengan orang lain melalui satu cara yang tertentu sehingga pemimpin dan pengikutnya dapat meningkatkan motivasi dan semangat bekerja ke satu tahap yang lebih tinggi.Terdapat empat ciri utama yang memberi kekuatan kepada kedua-dua pengetua untuk menggerakkan guru-guru di bawahnya untuk mencapai matlamat yang telah dirancang. Ciri-ciri tersebut ialah berkarisma, memiliki inspirasi, memiliki pertimbangan kemanusiaan terhadap setiap individu dan memiliki stimulasi keintelektualan. Kepimpinan transformasi umumnya tidak terlalu berpaksi kepada pengaruh kekuasaan tetapi lebih kepada pengaruh personaliti yang menarik, sifat dalaman yang mantap dan ketrampilan semulajadi yang berasaskan keilmuan dan keintelektualan. Lebih daripada itu kepimpinan transformaasi ini didapati telah memberi kesan secara tidak langsung terhadap pencapaian akademik pelajar dikedua-dua buah sekolah. Kesimpulannya, kepimpinan suatu kemahiran hidup yang perlu untuk menjayakan sesuatu organisasi mengikut matlamat dan objektif dengan mengambil kira faktor-faktor berkaitan. Setiap organisasi memerlukan pemimpin dan tanpa pemimpin organisasi tidak dapat berfungsi dengan sempurna..Sesungguhnya, jatuh bangunnya sesebuah organisasi terletak pada keberkesanan perilaku pemimpin dan gaya kepimpinannya dalam menerajui organisasi yang dipimpinnya. Natijahnya, melalui komunikasi yang berkesan seseorang ketua boleh mempengaruhi pekerja bawahannya untuk membentuk sesebuah kelompok yang dinamik bagi mencapai matlamat organisasi.  

No comments:

Post a Comment

CARTA ORGANISASI SEKOLAH

          Di awal tahun persekolahan, antara perkara pertama yang akan dibincangkan dalam mesyuarat adalah berkaitan dengan jawatan dan car...